Jesaja 40,29-31 – Nieuwe energie, als je hoopt op God!

Hans Burger
Hans Burger
4 januari 2009

Jesaja 40,29-31 – Nieuwe energie, als je hoopt op God!

image_pdfimage_print

Bevestiging ambtsdragers

Liturgie

  • Voorzang: Ps 127,1.2
  • Stil gebed
  • Votum / groet
  • Zingen: Ps 135,1.12
  • Wet
  • Zingen GK Gez 158
  • Gebed
  • Lezen: Jesaja 40,12-31
  • Preek over Jesaja 40,29-31
  • Zingen GK Gez 163
  • Bevestiging ouderlingen en diakenen
  • Zingen: GK Gez 10
  • Gebed
  • Zingen: LB Gez 78,1-3
  • Collecte
  • Zingen Ps 18,1.8.9
  • Zegen

Opmerking: Ik hoor het graag van te voren wanneer deze preek ergens gelezen wordt. Mijn mailbox is geduldig: hansburger@filternet.nl

Preek over Jesaja 40,29-31 – Nieuwe energie, als je hoopt op God!

Lieve mensen, gasten, broers en zussen, gemeente van Jezus onze Heer,

1. Een goed nieuw jaar gewenst – 2009!

Hebben jullie er zin in? Wat zijn jullie van plan in het komende jaar? Wordt het een gewoon jaar, of een jaar waarin bijzondere dingen gebeuren – een trouwerij, een eindexamen, een geboorte?

Voor jullie, Gerrit Pieter, Otto, Jacob, en Eddy, begint het jaar bijzonder. Meteen op de eerste zondag van het jaar worden jullie bevestigd als diaken of als ouderling. Voor het eerst, of na een eerdere periode, zoals jij, Otto. Je krijgt meteen een nieuwe taak op je bordje.

En zo hebben we allemaal onze dingen in 2009. Dingen waar je zin in hebt, dingen waar je tegenop ziet. Dingen die energie geven, dingen die energie kosten.

Ik heb ooit eens een cursus gedaan over burn out preventie. Een van de onderdelen bij die cursus was je energie balans. Een bedrijf, een kerk, heeft een balans: inkomsten en uitgaven. Zo is het ook met je energie: er gaat energie uit, er moet ook weer energie bij. Dingen doen die energie kosten is prima. Maar je moet ook dingen doen die energie opleveren. Wat energie oplevert, dat is voor iedereen weer anders. Het kan zijn lekker in de warme zon liggen. Iets gezelligs doen met vrienden. Een leuk project op je werk. Een kerkdienst waardoor je bemoedigd wordt. Vul het voor jezelf maar in. In elk geval: je moet dingen doen die energie opleveren. Anders word je moe, uitgeput, leeg, burn out en depressief uiteindelijk.

Iedereen heeft zo zijn eigen energie-bronnen. Eigen manieren om nieuwe energie te vinden. Wat zijn in het nieuwe jaar jouw energie-bronnen? En dan bedoel ik de energie voor jouzelf als persoon. Dat je zelf zin hebt, puf hebt, om aan de slag te gaan. Om er tegen aan te gaan. Persoonlijke energie, waar haal jij die vandaan?

2. Heb je wel eens bedacht dat ook God een bron van energie kan zijn?

Zo kwam ik van de week een verhaal tegen over twee vrouwen, Ans en Line. Ze waren vanuit Nederland naar Cuba gegaan om christenen op Cuba te bemoedigen. Christenen hebben het moeilijk op Cuba. Toen ze daar waren, ervoeren ze de leiding van Gods Geest om naar het Leninpark te gaan, een park in Havanna. Tegelijkertijd was er een Cubaanse voorganger, Eusevio Perez. Hij was net vrijgelaten uit de gevangenis en erg moedeloos. Hij vroeg zich af of hij zou stoppen als voorganger en iets anders zou gaan doen. Ook hij kreeg van de Heer te horen dat hij naar het Leninpark moest gaan. Zo gingen ze alledrie naar het Leninpark in Havanna. Ans en Line, de twee Nederlandse vrouwen, ontmoetten daar Eusevio, de Cubaanse voorganger. Alledrie op zoek naar iemand. Ze kwamen aan de praat en ze weten: wij moesten elkaar hier treffen. Ans en Line hadden van alles bij zich: extra kleren, bijbels, en nog meer materiaal. Dit gaven ze allemaal aan Eusevio. Eusevio voelde zich door deze ontmoeting enorm bemoedigd. Zijn wankele geloof werd versterkt. Hij kreeg nieuwe kracht om verder te gaan met zijn werk als voorganger. Jaren later werd hij het land uit gegooid, omdat via hem teveel mensen Jezus Christus leerden kennen.

Zoals Eusevio Perez, zo gaat dat ons allemaal. Wie is hier soms niet moe en uitgeput?Ook jonge sterke mensen. Je kracht is een keer op. Dat weten we allemaal. Zo zal het ook gaan in 2009. School, werk, opvoeding van je kinderen, spanningen en conflicten tussen mensen, het kost allemaal energie. Ook je taak als ouderling of diaken, het kost energie. Dat hebben we het afgelopen jaar in de kerkenraad wel gemerkt. Net als alles, kan ook een job in de kerkenraad vermoeiend zijn.

Hoe zou dat bij God zijn?

Je zou denken: als er een God is, dan wordt ook God moe van alle inspanning. Moe van al die mensen die steeds weer aan zijn kop zeuren. Uitgeput van het oplossen van vastgelopen situaties. Wat denk jij – zou God soms ook aan een goede vakantie toe zijn?

Nee dus.

Die woorden moe en uitgeput komen in Jesaja 40 steeds weer terug. Kijk maar eens in vers 28-31 – pak het er maar even bij. Drie keer:

In vers 28 over God: Hij wordt niet moe en uitgeput.

In vers 30: zelfs jonge sterke mensen raken een keer moe en uitgeput.

En in vers 31: de HEER zorgt ervoor dat je niet moe wordt, niet uitgeput.

Ben je moe en uitgeput? Bang het te worden? Net als Eusevio Perez?God kan ook jou helpen. Hij kan jou steeds weer nieuwe energie geven.

3. Want let eens op: God is een heel bijzondere bron van kracht en energie.

Jesaja is geschreven in het Hebreeuws, dat weet je misschien wel. Als je Hebreeuws kunt lezen, dan zie je dat er in vers 29 twee woorden worden gebruikt; kracht en macht. Diezelfde woorden komen ook voor in vers 26, jammer genoeg kun je dan in onze vertaling niet zien. In de vorige vertaling zie je dat wel: sterkte, kracht. In vers 26 gaat het over hoe God de sterren beveelt, met sterkte en kracht.

Denk daar eens even over na: Gods sterkte, Gods kracht gebruikt Hij om de sterren hun plek te geven. Uit diezelfde sterkte, diezelfde kracht kan Hij ook jouw nieuwe energie geven. De kracht, de macht waar we het hier over hebben, is oneindig groot.

Wat oneindig is, daarvan kun je iets proeven in Jesaja 40, het Bijbelgedeelte dat we gelezen hebben. Je kunt je er iets van voorstellen als je wat over de sterren nadenkt. Neem alleen ons melkwegstelsel. Dat zijn alle sterren die wij aan de hemel kunnen zien. Misschien weet je dat in het heelal afstanden gemeten worden in lichtjaren. Eén lichtjaar, dat is de afstand van bijna 10.000 miljard kilometers. Ons melkwegstelsel heeft een middellijn van 100.000 lichtjaren. Op z’n dikst is het 10.000 lichtjaren dik. Het schijnt dat ons heelal een middellijn heeft van 46 miljard lichtjaar. Duizelingwekkende getallen. Het zijn afstanden waar ik me niks meer bij voor kan stellen. Ga eens na wat een kracht er voor nodig is om dat hele heelal in stand te houden. Gods kracht, Gods macht, is makkelijk groot genoeg om het heelal te laten bestaan.

Dat zie je steeds in Jesaja 40. God is geen mens, God is God. Met wie wil je God vergelijken? God is veel groter dan mensen. Hoe indrukwekkend ze ook lijken. Sterren uit film en muziek, regeringsleiders, voorzitters van raden van bestuur uit het bedrijfsleven. Met wie wil je God vergelijken? God is eeuwig, God van alle tijden. God is schepper, Hij heeft alles en iedereen gemaakt.

En wat nu zo belangrijk is: God wordt juist niet moe. Hij wordt juist niet uitgeput. Hij is een krachtbron die onuitputtelijk is! Zijn energie is net zo oneindig als hijzelf.

Wat roept dit bij je op? Vind je het vervreemdend? Komt God zo op afstand te staan? Misschien heb je nu wel het idee dat God van zo’n andere orde van grootte is dan wij. Dat Hij helemaal geen oog voor ons heeft. Zou God niet ver over ons heen kijken?

Dat is dus niet zo.Kijk eens naar vers 27: daar staat diezelfde vraag. Zou God oog voor ons hebben. Absoluut. Weet je wat in Jesaja 57,15 staat? Dat is een prachtig mooi vers, een vers om te onthouden. God, hoog verheven, wil de onaanzienlijke geest laten herleven, het verslagen hart tot leven laten komen. God gebruikt zijn geweldige macht om kleine mensen weer te laten opleven.

Voel jij je klein worden tegenover God? Te klein voor Hem? God zet zijn oneindig grote kracht in voor kleine mensen – voor ons, zijn kinderen. Met die kracht helpt Hij jou en mij. Als er een nieuw jaar begint. Als je een taak krijgt als ouderling of diaken. Als je man zo’n taak krijgt. Misschien denken jullie als vrouwen wel: Wat ga ik meemaken de komende drie jaar? Je mag nieuwe kracht vinden bij God. God zet zijn enorme kracht voor ons in.

Houd die gedachte vast: God wil zijn enorme kracht voor ons inzetten!

4. Je ziet in ver 30-31 wat dat voor een verschil maakt: Zonder God word je iemand die struikelt.

Struikelen – je kunt zo moe zijn dat je niet meer stevig in je schoenen staat. Dat je zo maar je voeten verkeerd neerzet. En van uitputting struikelt, op de grond belandt zelfs. Struikelen van uitputting – het kan.

Maar God belooft: Ik geef je nieuwe kracht. Kracht zodat je je vleugels weer uitslaat als een adelaar. Heb je wel eens een adelaar gezien, een steenarend? Een prachtige sterke vogel. Ik heb één keer in een wildpark in Duitsland zo’n beest gezien. Hij zat op de handschoen van een valkenier. Hij sloeg zijn vleugels uit. Enorm. Een centimeter of 90 groot, meer dan 2 meter spanwijdte. Ik vind het een van de mooiste vogels. Zo indrukwekkend. Een machtig beest.

Geloof jij dat God dat verschil kan maken? Natuurlijk, soms ben je moe en leeg, je struikelt misschien wel van vermoeidheid. Maar geloof jij wat de HEER hier belooft? Ons nieuwe kracht te geven zodat je weer je vleugels uitslaat als een arend? Of zou je het wel willen geloven, maar ben je toch gewoon moe van alles wat je meegemaakt hebt? Heb je de neiging om te denken: het staat hier wel zo mooi, maar het is gewoon niet waar. Ik ben wel moe geworden? Hoe werkt het dan?

Natuurlijk, als je moe bent, moet je soms gewoon vroeg naar bed. Gaan sporten, je ontspannen. Gezond leven en goed eten. Maar daar is niet alles mee gezegd. Echte levenskracht, dat heeft te maken met innerlijke kracht. Kracht in je innerlijk wezen, kracht van binnen. En die krijg je van God – absoluut. En hoe dat werkt – dat weet God. Maar het werkt wel. Denk aan Eusevio Perez. En het is toch de ervaring van veel meer christenen. Van mijzelf ook.

Als ik het helemaal gehad heb, en toch verder moet, dan gebeurt er altijd wel iets. Iets dat bemoedigt. Dat ik merk: er wordt boven goed voor me gezorgd. Als ik moe ben en bid om kracht, om rust, om nieuwe energie en ik heb het nodig – dan krijg ik het.

En dat hoor ik ook van anderen. Van momenten van rust, bemoediging, innerlijke vernieuwing.

Want zo is God. God laat zien: Ik wil je leven vulling geven. Ik neem je aan in Christus en ik hou van je. Ik geef om jou. Jij bent van betekenis voor mij. Ik geef je verantwoordelijk. Bij God vind je rust. Word je weer enthousiast. Vrijmoedig. Gevuld met blijdschap, met vrede. Bij God krijg je innerlijke kracht. De Heilige Geest zelf komt in je wonen. Kracht om actief te zijn voor Hem. Als ouderling, als diaken. Maar ook gewoon, als vader of moeder. Als klasgenoot. Als collega. Als vriend of vriendin. Als gemeentelid. De innerlijke kracht van de liefde.

Want God belooft je: je zult je vleugels weer uitslaan zoals een arend.

5. Ken jij die kracht van Gods Geest? Die innerlijke kracht van de liefde? Die energie van de blijdschap en de vrede van Christus?

God belooft hier: Ik zal je die kracht geven. Als je hoopt op mij. Dat laatste is wel belangrijk. Hopen op God.

Vergelijk het met een lamp. Stel, je hebt een nieuwe lamp gekocht in de winkel. Je komt thuis, zet alles in elkaar. Spaarlamp erin gedraaid – klaar. Dus je duwt op de schakelaar. En de lamp moet branden. Maar er gebeurt niks. Dus je bekijkt alles nog eens goed. Heb je de lamp goed in elkaar gezet? Zit de kap er goed op? Zit de fitting goed aangedraaid? De lamp goed stevig in de fitting? Nog eens proberen – schakelaar aan – weer niks. En dan ontdek je: de stekker zit niet in het stopcontact… Oei wat dom. Stekker erin en alles werkt.

Zo is het met de energie die God geeft ook. Hij is een onuitputtelijke bron van energie. Maar je moet wel op Hem hopen. Aansluiting zoeken bij Hem. De stekker moet wel in het stopcontact. Hoop jij op God? Verwacht jij veel van God? Zoek je nieuwe energie bij God?

Als ik kijk naar mezelf: dan kan ik veel meer op God hopen. Veel meer van Hem verwachten. Zijn kracht is oneindig. Maar mijn verwachting is vaak veel te klein. Hoe is dat bij jullie?

Als afsluiting drie vragen om dat na te gaan: Hoop ik op God?

Vraag 1. Waar zoek jij je nieuwe energie? Als je moe bent, niet lekker in je vel zit, wat doe je dan? Waar zoek je nieuwe energie, wat doe je om je weer lekker te voelen? Weekendje weg, leuke dingen doen, hard aan het werk, shoppen, uitgaan?

Of vraag je God om je nieuwe energie geven? Mag Hij je bemoedigen met een woord uit de bijbel? Zoek je rust bij Hem door naar een mooi lied te luisteren? Vraag je het Hem: God, geeft u mij nieuwe energie, nieuwe innerlijke kracht? Of vergeet je energie bij Hem te zoeken?

Vraag 2: Hoe bid je? Als je veel van God verwacht, dan heb je Hem ook veel te vragen. Dan vraag je Hem kracht om in je gezin Gods liefde door te geven. Kracht om een goede opvoeder te zijn. Om een vriendelijke collega te zijn. Een echtgenoot die vol liefde is. Dan vraag je kracht om een goede ouderling of een goede diaken te zijn.

Denk eens na over je bidden. Vergeet je vaak te bidden? Ben jij snel klaar met bidden? Of stel jij je leven ter beschikking van God? Bid jij: Heer, geef mij de kracht van uw liefde zodat u via mij mooie dingen kunt doen in het leven van mijn kind, mijn man of vrouw, mijn vriend of vriendin, mijn collega of mijn buren?

Vraag 3: Ga je vol verwachting op weg? Als je niet gaat vliegen, blijf je op de grond zitten alsof je net gestruikeld bent. Als je niet gaat lopen, merk je niet dat je niet meer moe wordt – omdat God je steeds weer nieuwe energie geeft. Als je niet rent, zul je ook niet merken: God zorgt ervoor dat ik niet uitgeput raak.

Wat doe jij, blijven zitten tot sint juttemis, want er gebeurt niks?

Nee!

Loop, en merk dat je niet moe wordt.

Ren, en merk dat je niet uitgeput raakt.

Sla je vleugels uit, en merk dat je vliegt.

Geloof en ervaar: wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht!