Jesaja 35,1-10 – Joas maakt alleen de tempel nieuw, Jezus maakt alles nieuw

Hans Burger
Hans Burger
14 december 2008

Jesaja 35,1-10 – Joas maakt alleen de tempel nieuw, Jezus maakt alles nieuw

image_pdfimage_print

Liturgie

Voorzang: LB 26,1
Aansteken derde adventskaars
Stil gebed
Votum / groet
Zingen: Ps 42,1.3
Wet
Zingen: Gez 28,1-3
Gebed
Lezen:
- 2 Koningen 12,1-17
- Jesaja 35,1-10
Preek
Zingen: LB 120,1-3
Gebed
Lezen avondmaalsformulier
Zingen: Ps 25,1.7
Viering
Zingen: Gez 124,1.2.3
Dankgebed
Collecte
Zingen Ps 68,8.13
Zegen

Opmerking: ik hoor het graag van te voren wanneer deze preek ergens gelezen wordt. Mijn mailbox is geduldig: hansburger@filternet.nl

Preek over Jesaja 35,1-10 – Joas maakt alleen de tempel nieuw, Jezus maakt alles nieuw!

1. Weet je wie Joas is? Joas is de kroonprins. Maar de boze koningin Atalja wilde hem dood maken. Bijna lukte dat ook. Heel zijn familie werd doodgemaakt. Alleen Joas, de kroonprins kon ontsnappen. Zijn tante kon hem net op tijd verstoppen.

Zijn tante woont in de tempel. Daar woont Joas voortaan ook. Want zijn oom Jojada is hogepriester in de tempel van God. Joas was nog maar een baby’tje, maar hij wordt steeds groter. Als hij zeven jaar oud is, zorgt hogepriester Jojada, zijn oom, dat Joas koning wordt. In plaats van Atalja, de boze koningin.

Joas is zeven jaar oud! Stel je voor, dan al koning.

Joas heeft altijd in de tempel gewoond. Hij heeft veel geleerd van zijn tante en zijn oom Jojada, de hogepriester. Joas houdt van de tempel en hij houdt van God.

Maar de tempel ziet er niet mooi uit. Sommige stenen zitten los in de muur. Er is hout dat rot is. Overal zijn dingen kapot.

Dat ziet Joas natuurlijk. Joas vindt het niet leuk. En nu is hij koning. Wat zou jij gedaan hebben? Joas zegt tegen de priesters: Zorgen jullie ervoor dat de tempel weer mooi wordt? Dat beloven de priesters.

Maar na een week is er nog niks gebeurd. Na een jaar niet. Na vijf jaar niet. Na tien jaar niet. Maar ja, die Joas is ook nog maar een jongen. Daar luisteren ze niet naar. 10 jaar, 20 jaar, wat is dat nou? Joas kan er wel om huilen. Gods tempel wordt steeds lelijker!

Dan wordt Joas 30 jaar. Het is al 23 jaar later! De tempel ziet er steeds lelijker uit. Er zijn stukken van de tempel waar je niet meer mag komen. Daar is het te gevaarlijk. Er kan een stuk steen naar beneden vallen. Of er hangt een balk uit het plafond naar beneden.

Joas gaat naar zijn oom, de hogepriester Jojada. Oom, waarom is de tempel nog steeds niet mooi gemaakt?

Joas zegt: Zo gebeurt er nooit wat. Ik zorg er voor dat de tempel weer mooi wordt. Ik hoop dat jij dat ook gezegd zou hebben. Joas zet een grote kist neer. Iedereen kan er geld in gooien. Daarmee kan Joas de bouwers betalen. De timmerman. De metselaar. De steenhakker. En zij gaan aan het werk. Nu wordt de tempel weer mooi.

De mensen zijn blij. Joas is ook blij. God is ook blij. De tempel is weer prachtig mooi!

2. Joas is de derde koning uit ons adventsproject. We begonnen met koning David. Toen kwam koning Salomo. En nu koning Joas. Jezus is de zoon van David, en ook de zoon van Joas. Jezus is een betere koning dan David. Hij is ook een betere koning dan Joas.

Weet je waarom? Jezus maakt niet alleen de tempel nieuw. Jezus maakt alles nieuw.  

Kijk maar in Jesaja 35. Daar gaat het over de woestijn. God zorgt er voor dat door Jezus de woestijn zal veranderen. Er was een woestijn. Er komt een plek waar je heerlijk kunt wonen. Jezus maakt niet maar een tempel nieuw. Jezus maakt alles nieuw. Zelfs de woestijn.

Ben je wel eens in de woestijn geweest? Ik denk het niet. Maar je weet vast wel hoe een woestijn er uit ziet. In de woestijn is het heet. De zon schijnt de hele dag. Het wordt er heel warm. Heb je wel eens op een warme zomerdag met je blote voeten over het strand gelopen? Dat doet pijn aan je voeten. Zo is het ook in de woestijn. Rotsen, stenen, zand, en heel erg heet. Je kunt er niet op blote voeten lopen.

Het is er niet alleen heet, maar ook droog. Er is geen water in de woestijn. Daarom kunnen er geen planten groeien. Wat gebeurt er in de zomer met het gras? Als het heel heet is en je sproeit niet, dan wordt het gras bruin. Het verdort. Er groeien geen planten in de woestijn, dus ook geen bomen. En dus is er ook geen schaduw.

En wat staat er dan in vers 7?

Het verzengde land wordt een waterplas, dorstige grond wordt waterrijk gebied; Waar het zand gloeiend heet is, droog, zonder planten, daar komt een meer.

Land dat helemaal droog is, daar komt opeens veel water.

Weet je wat er dan gebeurt in de woestijn? Dat is heel bijzonder. Als het toch regent in de woestijn, als er toch water over het zand stroomt – dan zie je dat er overal in de woestijn zaadjes liggen. Heel gek, maar tussen het zand liggen toch zaadjes van planten. Te wachten op water. Als het dan gaat regenen, dan groeien er heel snel plantjes uit die zaadjes. En die plantjes gaan bloeien. Dan wordt de woestijn opeens heel kleurig. Overal bloemen. Wit, paars, blauw, rood. Eén bloemenzee. Prachtig mooi is het dan!

3. Mooi – maar – waar is er in Friesland dan woestijn? Wat moet ik hiermee?

Nou, je kunt het ook symbolisch begrijpen.In de woestijn kun je niet leven. Jezus zorgt ervoor dat je weer kunt leven.

En daarom is Jezus zoveel bijzonderder dan Joas. Joas maakt alleen de tempel nieuw. Jezus maakt alles nieuw.

Kijk maar in Jesaja 35.

Ben je wel eens uitgeput geweest van de honger of de inspanning? Als ik te lang niet eet, dan gaan mijn handen trillen. Als je op een schoolavond in een toneelstuk moet spelen en de zaal zit vol mensen, dan kun je ontzettend zenuwachtig zijn, met knikkende knieën. Als je slechte cijfers haalt op school, dan kun je er moedeloos van worden. ‘Met mij wordt het niks meer! Ik ben een mislukkeling.’

Bedenk maar eens iets – iets waardoor je het niet meer ziet zitten. Waar je echt bang van bent, of heel zenuwachtig. Als je gepest wordt, en je kunt er niet meer tegen. Jij zelf, jouw leven is een woestijn.

Maar

wat zegt de bijbel dan? Wees sterk, wees niet bang. Want jullie God komt. Hij komt jullie bevrijden. Hij komt je helpen. Hij geeft water in jouw woestijn.

En als je blind bent?Of je bent doof.Of je kunt niet lopen.Stel je eens voor!

Nou, je kent ook de verhalen over de Here Jezus denk ik. Blinde mensen die niets kunnen zien – Jezus geneest ze – en ze zien alles weer scherp! Mensen die doof zijn – hij geeft ze geen gehoorapparaat, maar oren die het weer doen. Verlamde mensen die niks met hun benen kunnen – Jezus geeft je niet een elektrische rolstoel waar je alles zelf mee kunt, hij zorgt ervoor dat je je benen weer kunt gebruiken. En als jouw hart voelt als een woestijn – dan is de Heilige Geest levend water dat alles fris maakt.  

Dat kon koning Joas niet. Joas zorgt wel dat de tempel eindelijk nieuw gemaakt werd. De priesters die deden niks. Joas maakt de tempel weer nieuw.Jezus zorgt dat alles nieuw wordt.

Misschien is er hier in Friesland geen woestijn. Water is er genoeg. Maar er zijn hier wel ziekenhuizen. Taxi’s voor gehandicapten. Tehuizen. Winkels voor rolstoelen en kunstbenen.

Jezus zorgt er voor: ze zullen niet meer nodig zijn.

Er zijn ruzies. Papa’s en mama’s die scheiden. Kinderen die gepest worden. Jongeren die verslaafd raken of depressief. Opa’s en oma’s die eenzaam sterven nadat ze lang ziek zijn geweest. Mensen met een hart als een woestijn.

Jezus zorgt ervoor: dat gaat verdwijnen.

En – let op: daar wil Jezus jou en mij bij gebruiken.Tenminste, als je in Hem gelooft. Als Hij je koning mag zijn. Hij komt in je wonen. Hij maakt je sterk. Jouw leven is geen woestijn meer, maar wordt juist een bron van levend water, door de Heilige Geest. Ben jij zo’n bron van levend water? Bid er om! En denk eens na: waar kun jij samen met Jezus de woestijn laten verdwijnen?

Jezus maakt alles nieuw. Niet maar alleen de tempel. Maar alles! En jij mag daarbij helpen!

4. En dus – dus ben je blij! Dolblij! Kijk maar in vers 10: daar gaat het over eeuwige vreugde. Over gejuich.

Vind je dat gek? Zijn er teveel dingen waar je niet blij van wordt?

Inderdaad, de woestijn is er nog. Er zitten nog mensen in rolstoelen. Er gaan papa’s en mama’s uit elkaar.

Weet je, ik las pas iets in de krant. Het ging over christenen in India.

Ze worden vervolgd. Er is een gebied in India, Orissa, waar het de laatste tijd heel erg was met de vervolging. Er zijn veel christenen gedood. In elk geval 50, misschien wel 500. Er zijn huizen in brand gestoken. Kerken verwoest. Mensen zijn in de gevangenis gezet, terwijl ze helemaal niks gedaan hadden. Geslagen en mishandeld – zomaar. Dan zou je toch denken: Die christenen zullen wel niet blij zijn. Ze zullen de moed wel verliezen. Ze zullen wel denken: God zegt wel dat hij ons helpt, maar wat merk ik er van? Mooie praatjes Jesaja, maar wat heb ik er aan?

Wat stond er in de krant? Iets heel anders. Er waren christen uit Nederland op een bijeenkomst in India geweest. Daar werd gepraat over de vervolging. Over hoe je daar als christen mee om gaat. En weet je wat zo opvallend was? Die Indiase christenen straalden zoveel blijdschap uit.

Gejuich en vreugde trekken de stad binnen,Gejammer en verdriet vluchten er uit weg. Als je in Jezus gelooft word je gekroond met eeuwige vreugde. Dat zegt de bijbel hier vanmorgen.

Als christenen in India het kunnen, dan kunnen wij het ook. Juichen van blijdschap. Zij worden vervolgd – wij niet. Wij zijn gemiddeld genomen rijker. Gezonder. Welvarender.

Of kunnen zij het beter dan wij? Blij zijn over al dat geweldige wat God ons nu al geeft. Blij zijn ondanks teleurstellingen.Blij zijn ook als we nog wachten op God. Blij zijn wanneer je kerk afgefikt is en mensen uit je gemeente in elkaar geslagen zijn. Blij zijn omdat God zegt: Ik bevrijd je – uit de macht van de zonde, de duivel, de dood?

Kunnen zij dat beter, omdat ze dichter bij God leven? Kunnen zij dat beter, omdat ze een groter geloof hebben? Kunnen zij dat beter – blij zijn? Ik denk het wel – eerlijk gezegd. En daar word ik niet blij van. Daar moeten wij ons bekeren. Dat mag niet zo blijven. Maar we mogen wel blij worden – van Gods grootheid. Van Gods liefde. God bemoedigt ons. God geeft ons blijdschap.

Lieve mensen, de bijbel zegt niet: Vandaag is de woestijn verdwenen.Vandaag zijn alle problemen opgelost. Vandaag is alles volmaakt.

Dan zouden we geen meer avondmaal vieren. Dan waren we in Gods rijk. Dan zaten we bij Jezus zelf aan tafel.

Maar de bijbel zegt wel: Jezus regeert. Hij is de zoon van David. Hij is meer dan koning Joas.Hij zorgt ervoor dat alles nieuw zal worden.De woestijn zal bloeien. Wat kapot is wordt heel. Wat ziek is wordt gezond.Jezus geeft ons blijdschap. En jij mag weer anderen blij maken. Als Jezus regeert in jou, dan heeft hij jou nodig. Sta jij klaar?  

Wees blij en maak anderen blij – om wie Jezus Christus voor ons is.