Johannes 21,6-7a – De Heer is er!

Hans Burger
Hans Burger
17 mei 2009

Johannes 21,6-7a – De Heer is er!

image_pdfimage_print

Uitzending Radio Eenhoord

Dienst samen met Dordt College Concert Choir

Liturgie

Voorzang Gez 132,1.6
Stil gebed
Votum / groet
Zingen: Ps 100,1.2.3 (vers 2 in het engels)
Wet
Zingen: LB 460,1.2.3 (vers 2 in het engels)
Gebed
Schriftlezing: Johannes 21,1-14
Dordt College Concert Choir

“Praise to the Lord” (German Chorale, arr. F.M. Christiansen)

“Grant Unto Me the Joy of Thy Salvation” (J. Brahms)
Tekst: Joh 21,6-7a
Preek
Zingen: Gez 99,1.2.3 (vers 2 in het engels)
Gebed
Collecte
Dordt College Concert Choir
“The Best of Rooms” (R. Thompson)
“O Lord God” (P. Chesnokov)
Zingen: Ps 117
Zegen

Opmerking: ik hoor het graag van te voren wanneer deze preek ergens gelezen wordt. Mijn mailbox is geduldig: hansburger@filternet.nl

Preek over Joh 21,6-7a – De Heer is er!

Beste luisteraars, gasten, lieve mensen, broers en zussen,

1. De Heer is opgestaan. Jezus leeft. Zo hebben we Pasen gevierd. Zo vieren we straks hemelvaart. Prachtig – of niet?

Het leven gaat wel gewoon door. Iedereen die in havo 5 of VWO 6 zit heeft maandag examen nederlands. VMBO 4 heeft op dinsdag examen nederlands. Dat gaat door, of Jezus nu is opgestaan of niet. Iedereen gaat morgen gewoon weer aan het werk. Je bent natuurlijk blij als je een baan hebt. Maar de werkeloosheid stijgt onder christenen vast net zo hard als onder niet-christenen. De vissersboten in Harlingen varen gewoon elke week de Noordzee op om vis te vangen. De opstanding van Jezus verandert daar niets aan.

Ik weet niet of u christen bent. Ik weet ook niet waar u luistert. In de auto, of thuis; ziek of gezond. Ik weet al helemaal niet of u Pasen gevierd hebt en wat u straks met hemelvaart gaat doen. Maar allemaal herkennen we denk ik de vraag: Jezus is opgestaan – maar heeft dat iets veranderd?

En zo gingen die vissers op het meer van Galilea ook gewoon weer vissen. Petrus, Thomas, en vijf andere leerlingen van Jezus. Heel normaal. Dat wordt niks anders doordat Jezus is opgestaan. Vissen is vissen.

En dan vangen ze niets. Ze zijn een tijd druk bezig geweest, maar ze hebben niks gevangen. Hoe zouden ze zich gevoeld hebben? Herken je het zelf – je bent een tijd druk bezig geweest, maar je inspanningen leveren niks op? Op welk moment voelde jij je nutteloos, mislukt? Je hebt keihard gewerkt op school. Je wilde voor je examen uitkomen op een 6. En je laatste cijfer was een 4… Je bent een eigen zaak begonnen en het begon net te lopen. Maar de economie stort in en binnen no time zit je in de rode cijfers. Of misschien zat je in het bestuur van een vereniging. Wat een tijd heb je erin gestoken, energie aan mensen besteed. Maar er ontstaat een conflict en heel de vereniging spat uit elkaar. Stank voor dank krijg je.

Jezus is opgestaan. Maar nog steeds gebeuren er dingen waardoor je zo moedeloos wordt.

En dan komt er ook nog iemand vragen: Heb je ook vis gevangen? Nee.Je hebt geen zin om beleefd te zijn. Botweg ‘nee’.

Jesus is risen. Great – is n’t it?

Well, is it? Does it make a difference? You go to college as before Easter. You do your work as everyone else – Christian or not. Fishermen go fishing, just like every other day. And then you catch nothing. No fish. Do you recognise that feeling? You worked hard to achieve results, but it gave you nothing.

Sometimes you can lose heart. And if then someone asks: Haven’t you any fish? Your answer is a harsh ‘no’.

2. Maar die man op de kant is een aardige man. Hij denkt met ze mee. ‘Gooi het net aan stuurboord uit, dan zullen jullie vinden.’

Stuurboord, dat is de kant van de boot waar toen het roer zat, de stuurriem. Een soort grote roeispaan die aan de zijkant hing om mee te sturen. Niet handig dus om aan die kant je net uit te gooien. Het net en de stuurriem zitten elkaar in de weg. Je kunt of niet goed vissen, of je kunt niet goed sturen. Een rare tip.

En wat zou het uitmaken? Zou je opeens wel wat vangen als je het net aan de andere kant van de boot hangt?

Maar ze doen het. En later ontdekken ze: het is Jezus die dat zei. Jezus is opgestaan. Hij staat aan de oever en hij roept. Lieve mensen: zo is het eigenlijk nog steeds. Hij staat in de hemel en hij wil ons dingen duidelijk maken.

Hoe hij dat doet?

Jezus Christus gebruikt als eerste de bijbel om ons dingen te leren. Hij leidt ons ook door de Heilige Geest. De Geest kan een concrete opdracht uit de bijbel toepassen op een situatie in jouw leven. God leidt ons ook door ons ergens te brengen. Ook daarin kan hij ons iets duidelijk maken. Dat jij daar iets kunt doen wat past bij wat de bijbel zegt.

Lees jij de bijbel? En sta je er dan open voor dat Jezus zelf je iets wil leren? Sta jij open voor de leiding van de Heilige Geest? Dat Jezus je misschien wil leren om iets te doen wat jij maar raar vindt? Of te ver vindt gaan?

Misschien heb je het zelf wel eens meegemaakt. Dat je leerde om iets anders te doen dan je altijd gewend was.

Een voorbeeld. Je leest in de bijbel over liefde. En je moet opeens denken aan iemand met wie je ruzie hebt. Diep in je hart weet je: ik zou die ander op moeten zoeken om te praten. Waarschijnlijk is het geen toeval dat je dat denkt. Je mag leren de leiding van de Heilige Geest te herkennen die de bijbel in jouw leven toepast. Je mag biddend vragen om bevestiging: Is dit uw weg, Heer? Ook als jij het misschien raar vindt, veel te ver vindt gaan. Waarom moet ik als eerste een stap zetten?

Sta open voor wat Jezus je wil leren. Ook al lijkt het raar. Want Jezus wil ons leiden door de bijbel, door de Heilige Geest.

That man on the shore says kindly: “Throw your net on the right side of the boat and you will find some.”

A strange direction. But they do, and they find!Jesus is risen, standing in heaven.

Are you really open to what he wants to teach you? Open to the guidance of the Holy Spirit? To where God leads your life? And what if you think: He goes too far? This is not normal?

3. Hoe raar het ook is, de leerlingen doen het. Ze weten nog niet eens dat Jezus het zegt…Ze gooien het net uit aan stuurboord. Ze trekken het net door het water. Voor ze het weten is het net zo zwaar dat ze het niet meer omhoog krijgen.

Het is zo veel dat ze de vissen tellen en later nog precies weten hoeveel het er waren. Als je vaak vist, onthoud je niet wat je allemaal vangt: hoe zwaar, hoe groot, hoe veel. Behalve als het een record is: een kabeljauw van 37 kilo. Een koolvis van 20 kilo. Een karper van 14,5 kilo. Hier waren het 153 grote vissen.

De leerlingen voeren Jezus’ opdracht uit en ze worden gezegend met een enorme overvloed aan vissen. 153 grote vissen. Mega.

Zie je de glorie en de macht van Jezus? Hij is opgestaan als Heer. Op afstand stuurt hij de vissen naar het net en ze vangen. Hij heeft immers alle macht in hemel en op aarde.

En natuurlijk gaat het Jezus niet om de spannende truc. Hij wil iets duidelijk maken. Dat net vol met die 153 vissen is een belofte voor ons allemaal. Zo zal het vanaf nu gaan. Hij is in de hemel, zoals hij nu op de kant staat. Maar ze gaan niet alleen. En wij ook niet. Hij is bij ons, verborgen, maar zeker. De Heer is er. Jezus is zelf aan het werk. Hij is gekomen om ons leven te geven en overvloed!

Stel je voor dat ze niet naar Jezus geluisterd hadden. Dan hadden ze niks gevangen. Jezus vraagt soms dingen van je die je maar raar vindt. Die te ver gaan. Die anders zijn dan je gewend bent.

Hoe vaak gebeurt het dat je iets in de bijbel leest, maar dat je het niet doet – omdat het te ver gaat, omdat je het raar vindt? Dan zul je ook niet merken wat Jezus je wil geven als je wel gehoorzaamt! Dan blijft je net leeg. Je blijft zitten met een gevoel van doelloosheid. Waar span ik me nu voor in?

Als wij echt doen wat hij zegt, dan kan hij ook door ons werken. Hoe meer jij Jezus gehoorzaamt, hoe meer hij via jou zijn overvloed uit kan delen. Als jij naar hem luistert, dan kun je hem ook aan het werk zien. En daar komt overvloed. Geweldig toch?

See the glory and the power of the risen Lord. He gives them a net full of large fish, 153.

Like he stood on the shore, he is now in heaven. There he fulfils the promise of these 153 fishes: he has come that we may have life, and have it to the full.

If they had not obeyed him, they would have found nothing. How often does it happen, that you do not obey? That your life remains empty? If we do what he says, he can work through us and bless us abundantly.

4. Wat zei Jezus eigenlijk?

Gooi het net aan stuurboord uit, en jullie zullen vinden.

Wat vonden ze eigenlijk? Veel vis. Eten, inkomsten, een record. Wat zoeken mensen? Rijkdom, carrière, sterrenstatus, gezondheid. Wat zoek jij?

Jezus belooft ons leven en overvloed. Zou het Jezus dan om dat soort dingen gaan?

Zij vinden inderdaad een overvloed van vis. Maar is dat het belangrijkste? Wat gebeurt er als het net tjokvol zit? Dan zegt de leerling van wie Jezus hield: ‘Het is de Heer.’ Ze vinden niet alleen vis, ze vinden Jezus.

Jezus Christus vinden, dat is het allerbelangrijkste. Want dan vind je God. God is er – voor jou. Dan vind je Gods liefde. God houdt van jou! Dan vind je leven dat nooit ophoudt – je mag leven voor altijd, voor eeuwig. Je bent niet waardeloos, gedoemd te mislukken. Er is een overvloed van liefde, voor iedereen die Jezus gevonden heeft. En Jezus wil deze vissers gebruiken als vissers van mensen. Vanuit de hemel stuurt hij ze naar hen toe. Zij mogen weer anderen bij Jezus brengen als nieuwe leerlingen. En wij mogen dat.

Ze vinden Jezus, maar ze rekenden er niet op dat hij er zou zijn. Herken je dat? Reken jij erop dat Jezus staat toe te kijken hoe jij druk bezig bent? Dat Jezus jou aanwijzingen geeft? Je zegent met zijn overvloed van liefde?

Jezus’ leerlingen niet. Ik zelf ook niet altijd.

Maar hoe meer wij van Jezus houden, hoe eerder het je opvalt: hier is Jezus aan het werk. ‘De Heer is er!’ Herken je dat ook?

Tussen die ene discipel en Jezus was een speciale band. Jezus hield speciaal van die ene discipel – waarschijnlijk Johannes. En Johannes hield veel van Jezus. Doordat hij zo van Jezus houdt, ziet hij het als eerste. Het is de Heer!

Wonderlijk. Zo groot, zo mysterieus. Jezus is er. Zijn liefde is er in overvloed. Voor jou. Voor mij. Voor ons als gemeente.

Ben je moedeloos? Voel je je als de discipelen: je hebt de hele nacht gezwoegd en niets gevangen? Wat heeft al je werk opgeleverd?

Maar de Heer is er. Dat maakt alles anders. Hij kijkt toe vanuit de hemel – al hebben wij het lang niet altijd door. Hij houdt van ons. Hij zegent ons overvloedig als wij doen wat hij zegt. Hoe meer je zelf van Jezus houdt, hoe eerder je hem ziet. ‘Het is de Heer!’

Jesus says: ‘Throw your net on the right side of the boat and you will find.’

What would you like to find? And what do you think is the most important to find?

They do not find just fish. They discover: It is the Lord. The disciple whom Jesus loved sees it firstly. Love for Jesus gives you eye for Jesus.

Don’t lose heart. Jesus lives. He blesses us abundantly. The more you love him, the more you will see him. ‘It is the Lord!’