Ezechiël 36:22 | God moet niets, maar doet alles

Mark Veurink
Mark Veurink
4 december 2016

Ezechiël 36:22 | God moet niets, maar doet alles

image_pdfimage_print

Gods beloften zijn enorm. Maar bij God heb je nergens recht op, hij is je niets verschuldigd. Dat hij alles voor je doet, is pure genade. En daardoor wordt het alleen maar mooier. Alle reden om God te prijzen!
Voor wie deze preek in een kerkdienst wil gebruiken: graag ontvang ik een melding op hmveurink@gmail.com. Dan stuur ik ook de bijbehorende powerpoint toe.

Liturgie
Welkom
Adventskaars
Zingen: GKB Gezang 80 : 1, 3 en 4
Stil gebed
Votum en groet
Zingen: Opwekking 599
Gebed
Kinderen naar club
Lezen: Ezechiël 36 : 22 – 36
Zingen: Psalm 85 : 1 en 4 (GKB=LvK)
Preek over Ezechiël 36 : 22
Zingen: Opwekking 595 en GKB Psalm 67 : 2 en 3
Kinderen terug
Leefregels
Zingen: Doop, Sela (als dooponderwijs)
Doopbediening
Zingen: GKB Gezang 118 : 1 en 2
Gebed
Mededelingen
Collecte
Zingen: LvK Gezang 127 : 1, 5 en 7
Zegen

God moet niets, maar doet alles

Inleiding
dia 1 – zwart
Vandaag hebben we een extra feestelijke dienst,
met straks de doop van Tiemen van Althuis,
en dan kom ik met zo’n tekst aanzetten…
Ik geef het maar direct toe: het is een stevige tekst!
Door Ezechiël heen zegt God:
‘ik zal jullie redden, maar dat hebben jullie nergens aan verdiend.’
Tja, wat moet je daar nu mee…
Maar ik wil het feest van vandaag niet bederven:
ik denk dat er een mooie boodschap in zit!

dia 2 – Samsung
Ezechiël profeteert omdat de Israëlieten God een slechte naam bezorgen.
En dat kennen we!
Dit najaar was het Koreaanse bedrijf Samsung uitgebreid in het nieuws.
En niet zoals ze het zelf graag hadden gewild…
Samsung maakt smartphones, en bracht een nieuw model uit:
de Samsung Galaxy Note 7.
Een telefoon waar je wel even voor moest sparen:
850 euro moest hij kosten.
Maar goed, dan had je ook het nieuwste van het nieuwste,
een telefoon waar je veel meer mee kunt dan bellen en appen.
Echt een telefoon voor liefhebbers die het beste willen dat er is.

dia 3 – ontploft
Er was alleen een probleem…
De telefoon had één functie die niet helemaal voorzien was: hij kon ontploffen.
Laat je net je vrienden zien wat die telefoon van jou allemaal kan,
blijkt hij een onverwacht kunstje te kunnen…
Al snel kwamen de eerste berichten naar buiten over ontvlammende telefoons.
Samsung probeerde het nog met een terugroepactie, zonder resultaat.
Uiteindelijk werd de verkoop gestaakt.

Toen moest Samsung de portemonnee trekken.
Allereerst natuurlijk boze eigenaren, die hoge verwachtingen hadden,
die nu gecompenseerd willen worden.
Maar ook beurskoersen die inzakken.
Deze telefoon moest het paradepaardje van Samsung zijn.
Het imago van Samsung heeft een flinke deuk opgelopen.

dia 4 – kantoor
Je zult er maar verantwoordelijk voor zijn…
Je zult maar degene zijn die de batterij heeft ontworpen,
waar de problemen vandaan lijken te komen…
Je zult maar werken op de afdeling kwaliteitscontrole,
en zo’n ondeugdelijk product goedgekeurd hebben…
Dan ben je ontslagen, reken daar maar op!
Je hebt je bedrijf in de problemen gebracht.
Jouw fouten kosten het bedrijf miljarden,
en de goede naam van Samsung heeft een flinke knauw gekregen…

dia 5 – God moet niets, maar doet alles
Het zou wat zijn als zo iemand op de afdeling personeelszaken ontboden wordt,
en daar te horen krijgt:
‘je hebt het goed verprutst, besef dat goed,
maar we willen je graag promotie geven.’
Zo gaat dat niet.
Maar zoiets profeteert Ezechiël wel.
Israël heeft het verprutst.
Maar Ezechiël mag een kijkje geven in een prachtige toekomst.
Laten we meekijken, met als thema:
God moet niets, maar hij doet alles!

1. God moet niets
dia 6 – God moet niets
Ik begin maar met het slechte nieuws: God móet niets!
Ezechiël zet de Israëlieten, maar ook ons op onze plek.
Je kunt wel denken dat God ons van alles verschuldigd is,
dat hij ons maar uit onze problemen moet halen,
maar vergis je niet: God móet niets!

dia 7 – moet God onze problemen oplossen?
Problemen, die hebben de Israëlieten wel.
Ze zijn opgeslokt door het machtige Babylonische rijk,
en veel Israëlieten werden gedwongen in Babel te gaan wonen.
Onder hen ook Ezechiël.
De Israëlieten hebben genoeg om over te klagen,
wat hebben ze daar in Babel nou helemaal te zoeken,
en de Israëlieten een beetje kennend,
zullen ze zich inderdaad uitgebreid hebben beklaagd.
‘God, wat moeten we hier toch?
Haal ons hier weg!’
Ze hebben vast om zich heen gewezen,
naar iedereen die hen oneerlijk heeft behandeld.

Ezechiël moet daar dus niets van hebben.
Of eigenlijk God, want Ezechiël spreekt niet namens zichzelf.
Hij gaat er met gestrekt been in:
‘Israëlieten, houd toch op!
Snappen jullie dan niet dat God geen enkele reden heeft jullie problemen op te lossen?
Moet God ingrijpen om jullie?!’
En even later nog een lekker sneer:
‘schaam je om je schandelijk gedrag, Israël.
Shame on you!’

De Israëlieten kunnen wijzen wat ze willen,
naar die enge Babyloniërs bijvoorbeeld,
maar ze hebben hun problemen aan zichzelf te danken.
Ze hebben bloed vergoten en liepen de afgoden achterna.
Het probleem, dat zijn niet de anderen,
het probleem, dat zijn ze zelf met hun hart van steen.

dia 8 – het probleem, dat zijn wij zelf…
Wat moet er gebeuren, om van de wereld een betere plek te maken?
Ik denk dat we daar best wel ideeën over hebben:
ISIS moet uitgeschakeld worden,
de grenzen moeten beter worden bewaakt,
multimiljonairs moeten meer delen van hun rijkdom,
de regering moet stoppen met bezuinigen op zorg en onderwijs,
en meer van dat soort ‘oplossingen’.
Ezechiël daagt je uit om dieper te kijken: naar jezelf.
Naar míjn hart van steen, met als levensmotto:
‘eerlijk zullen we alles delen, ik een beetje meer dan jij.’
Het kwaad zit niet alleen in anderen, het zit in mij.

Misschien lijkt het in de kerk allemaal heel mooi.
Een kerk vol keurige mensen die niets liever willen dan God aanbidden.
Als dat zo lijkt, houden we de schijn mooi op.
Wij zijn mensen die worstelen met God.
Die heen en weer geslingerd worden:
we willen geloven, met heel ons hart,
en ondertussen merken we hoe versteend dat hart is,
en houden we God op afstand…
We werken onszelf in de problemen,
lopen stuk op het leven en onze domme keuzes.
En dan denken we nog ook:
‘ik ben vast de enige die ervaring met zonde heeft.’
Zullen we dat toneel maar achterwege laten?

Wij zijn geen geweldige onschuldige christenen.
God is ons niets verschuldigd.
Denk niet dat hij ons wel móet helpen met onze problemen.
Net als Israël bezorgen we God maar al te vaak een slechte naam…
Wat kunnen we God makkelijk ter verantwoording roepen.
Om dingen in ons eigen leven die we niet snappen.
Om groot onrecht in de wereld: ‘God, waar was u?’
Alsof wij recht hebben op iets van God.

dia 9 – Gods liefde is niet te verklaren
Ja, God houdt van je.
We zongen: ‘En wat je nu ook doet, zijn liefde blijft bestaan.’
Ondanks wat jij doet, blijft zijn liefde bestaan.
Dat geldt al voor de kleine Tiemen.
Hij is ‘zondig en schuldig ter wereld gekomen’,
die pittige vraag waar jullie, Jacob en Annemarie, straks ja op zeggen.
God houdt van hem, ondanks het kwaad wat nu al in hem zit.
En voor wie echt nog denkt dat kinderen schatjes zijn:
ga eens op een schoolplein kijken!
Gods liefde is niet logisch, is niet te verklaren.
God moet niets, en er is geen enkele reden voor hem om in te grijpen.
Behalve…

2. God doet alles
dia 10 – God doet alles
Behalve zichzelf!
Tot nog toe is dit niet een verhaal om blij van te worden.
Geen feestelijk verhaal in een feestelijke dienst.
Maar ik zei al: er zit echt een mooie boodschap in.
Ezechiël heeft geen slecht nieuws, maar goed nieuws.
Want ook al móet God niets, toch dóet hij alles!

dia 11 – God komt op voor zijn naam
‘Ik zal ingrijpen’, zegt God, ‘niet omwille van jou, niet omdat ik iets moet,
maar omwille van mijn heilige naam.’
Want de goede naam van God staat op het spel.
De Babyloniërs vinden het prachtig hoe de Israëlieten in de problemen zitten.
En ze trekken direct het lijntje naar God.
‘Jullie geloofden toch in de God van hemel en aarde?
De God die overal zou zijn?
Nou, waar is hij dan?
Wees eens eerlijk: wat stelt die God van jullie nou voor?’
De Israëlieten zijn verantwoordelijk voor hun problemen,
maar daardoor wordt Gods imago aangetast.

dia 12 – atoombom
God komt op voor zijn naam.
Dat zou God natuurlijk op allerlei manieren kunnen doen.
God zou alles en iedereen kunnen verwoesten.
Een enorme atoombom op de aarde laten vallen.
Reken maar dat mensen dan onder de indruk zijn van God,
en het wel zullen laten om spottend over God te spreken.

dia 13 – Gods naam staat voor leven!
Maar God doet het niet.
Het past niet bij zijn naam.
God wil niet het imago van een atoombom,
van een niets ontziende vernietigende macht.
Zo is God niet.
Gods naam is niet zomaar een naam.
Als God zijn naam centraal stelt, komt hij daar zelf helemaal in mee.
Hij is geen atoombom die dood en verderf wil zaaien.
God wil juist het leven!
Dát is zijn naam, dát is zijn imago.
Het past bij zijn naam om Israël te redden.
Het past bij zijn naam om zich aan mensen te blijven verbinden,
‘jullie zullen mijn volk zijn, en ik zal jullie God zijn.’ – vers 28
We leven deze weken naar kerst toe, het feest dat Jezus op aarde kwam.
De reden dat Jezus kwam, is Gods naam.
In Jezus wordt Gods naam mens.
Jezus is alles waar God voor staat.

dia 14 – God verandert je van binnenuit
En dan houdt het maar niet op met de beloften die Ezechiël mag doen.
Als God voor zijn naam opkomt, mag je heel wat van hem verwachten!
God gaat dan niet voor de makkelijke oplossingen.
God doet niet aan symptoombestrijding,
hij pakt het diepste probleem aan: het kwaad in onszelf.
God zal ons wassen, vers 25, met water, om al het kwaad weg te doen,
en geeft een nieuw, levend hart, in plaats van het hart van steen.
God verandert niet de wereld om je heen, God verandert jou!
Daar staat de doop voor.
God zegt tegen Tiemen:
‘ik maak jou een nieuw mens, een mooi mens,
een mens met een hart dat klopt voor mijn liefde.’

Dat heeft alles met Jezus te maken.
Want toen jaren na de profetieën van Ezechiël
de Israëlieten terug mochten naar hun land,
waren ze nog niet echt andere mensen geworden.
Nee, ze lopen niet meer zo massaal achter hun afgoden aan,
en ze zijn een stuk bescheidener geworden.
Maar die echte verandering, die komt pas later.
Ik geloof dat Jezus de eerste is met zo’n levend hart.
En door zijn Geest verandert Jezus ons.

God doet álles.
Alles om deze wereld weer goed te maken.
Alles om jou te redden.
Jezus is gekomen en wil in jouw leven komen, ook in Tiemens leven.
Hij verandert je van binnenuit.
Je bent zijn ‘werk in uitvoering’.
Niet omdat hij dat zou moeten, maar omdat hij het wil!

3. Gods naam en jij
dia 15 – Gods naam en jij
God moet niets, maar doet alles, omwille van zijn naam.
Daar loopt het uiteindelijk op uit:
‘dan zullen de volken om je heen beseffen dat ik de Heer ben.’
God grijpt in, omwille van zijn naam.
Is het jou om die naam te doen?

dia 16 – prijs God om wat hij doet
Die volken, daar horen wij bij.
Wij worden uitgenodigd om te zien wat God heeft gedaan.
Wij worden uitgenodigd om God te prijzen.
Om wie hij is.
Om wat hij heeft gedaan, om Jezus.
Om wat hij belooft.
God verandert mensen, vervangt harten van steen door levende harten.
Als je dat ziet, bij anderen, of bij jezelf: prijs God erom!
Juist dat God dat niet doet omdat hij het zou moeten,
maar het helemaal uit hemzelf komt,
geeft alleen nog maar meer reden om hem te prijzen.

dia 17 – draait het om jouw naam of Gods naam?
Als God alles doet, als hij ons vergeeft, reinigt, nieuwe mensen maakt,
allemaal om zijn naam,
dan mag ons leven ook om die naam draaien.
Hoe veel God ook van je houdt,
het heelal draait niet om jou maar om God.
Laten we niet doen alsof alles en iedereen er is voor jou.
Wat is voor jou belangrijker: jouw naam of Gods naam?
Ik vind het bevrijdend dat de wereld niet om mij draait.
Dat als ik tegenval, dat nog niet het einde van de wereld is.
Laat God maar God zijn, daar is hij beter in dan ik.

dia 18 – laat zien dat Gods genade alles is
Door Israël moeten de volken God leren kennen.
Zo gaat God ook met de kerk verder.
Dat is best riskant.
De kerk kan Gods naam schade toebrengen,
een struikelblok zijn om te geloven.
Helaas knappen mensen door christenen af op God…
Toch kiest God ervoor zijn naam aan ons te verbinden.
Wil hij door ons heen aan de mensen om ons heen laten zien wie hij is.

Moeten we dan toch die keurige christenen zijn die alles goed doen?
Nee: het gaat er niet om dat wij zo geweldig zijn,
maar dat God zo geweldig is.
De volken in Ezechiël prijzen God niet
omdat Israël zo’n fantastisch volk is, maar omdat God ingrijpt.
Wij hoeven geen perfecte mensen te zijn
om zo God te bewijzen voor de wereld.
Wees liever eerlijk: dat we geen betere mensen zijn.
Dat God ons niets verschuldigd is.
Dat het allemaal genade is.
Dat Jezus ons door zijn Geest nieuw aan het maken is
en dat dat nog best een flinke verbouwing is…
Geen perfecte mensen, maar mensen die weten dat ze zonder God nergens zijn.

dia 19 – doop
Het gaat om Gods naam.
Ook in de doop: God verbindt zijn naam aan Tiemen.
Hij zegt: ‘Tiemen, jij hoort bij mij.
Niet omdat jij daar recht op hebt,
maar omdat ik jou erbij wil.
Ik ga met jou aan het werk.’
Alle reden om God te prijzen!
Amen.